Privat ägargrupp önskar ta över driften av Bromma Flygplats

ACR Aviation Capacity Resources AB (ACR) bedriver flygtrafikledning och sköter flygtrafikledningen vid 17 svenska flygplatser idag. ACR har tillsammans med den nybildade gruppen, Bromma Airport Group (BAG), tagit initiativet till att ta över driften av Bromma flygplats.

Swedavia har gjort en internutredning och meddelat statsråd Ibrahim Baylan att Bromma flygplats inte går att driva med lönsamhet under pågående pandemi och att det vore lämplig att avveckla flygplatsen i förtid och istället satsa på den betydligt större flygplatsen Arlanda.

”Bromma är en fråga för hela Sverige och inte bara för Stockholm eftersom det är navet för Sveriges inrikesflyg. Stora investeringar på Bromma är gjorda under de senaste åren för att göra flygplatsen mer lättillgänglig och anpassad för ett ökat antal resenärer. Dessutom är förutsättningarna för ett hållbart flyg mer gynnsamma på Bromma än på Arlanda då Brommatrafiken i mångt och mycket består av propellertrafik och av trafik av annat fartregister (mindre flygplanstyper). Med vår erfarenhet i kombination med den samlade kunskapen i Bromma Airport Group, kan ACR snabbt ta över driften och göra flygplatsen attraktiv och lönsam igen.”, säger ACR:s vd, Wilhelm Wohlfahrt.

Vi anser att det inte är ansvarsfullt att bortse från Brommas betydelse för alla regioner och invånare i vårt avlånga land. Bromma flygplats har under lång tid erbjudit en snabb och viktig tillgänglighet till huvudstaden. Den har utvecklats till att bli en utpräglad och smart inrikesflygplats som är passagerarvänlig och lättillgänglig.

Vi har tillgång till och mycket god kunskap om Bromma flygplats. Vi har uppbackning av flertalet investerare, samarbetspartners och andra intressenter som bidrar med garantier vid ett övertagande av flygplatsens drift. Det finns mycket goda förutsättningar för oss att driva flygplatsen inte bara på ett lönsamt men även på ett hållbart sätt.

Citynära flygplats. Flera stora investeringar är nyligen gjorda i Bromma flygplats som säkrar funktionaliteten under lång tid framöver. SL:s spårvägslinje 31 (Tvärbanan) invigdes så sent som i december 2020 och går mellan Bromma flygplats och Alviks T-bana-Alviks strand.

Bromma är extra viktig för tillgängligheten för många orter runt om i landet. Orter vars lokala näringsliv är beroende av regionala flygplatser och enkla och snabba förbindelser med huvudstaden och vidare till andra delar i Sverige. Brommas storlek och citynära läge är även avgörande för samhällskritiska transporter såsom t ex ambulansflyg och organtransporter som är helt beroende av snabba och säkra flygförbindelser.

”Brommas närhet till bl. a Karolinska universitetssjukhusen och för att säkerställa beredskap för huvudstaden är Brommas placering både avgörande och viktig för samhället. Arlanda kan aldrig ersätta Brommas unika cityplacering och erbjuda landets befolkning en bättre närhet till vår huvudstad. Majoriteten av de som flyger inrikes till Stockholm vill ha Bromma som destination.”, säger Wilhelm Wohlfahrt.

Hållbar flygplats. Bromma flygplats har en unik profil som citynära flygplats och är avgörande för ett hållbart inrikesflyg i Sverige. Flygplatsen har ett utpräglat linjenät med ofta mindre flygplanstyper lämpade för många destinationer runt om i Sverige och i internationell närhet. Mindre flygplanstyper har även betydligt mindre miljöpåverkan.

Fossilfri flygplats. Bromma Airport Group (BAG) har en vision att Bromma flygplats ska bli Sveriges första fossilfria flygplats. Både statliga och regionala flygplatser har kommit långt i att göra själva flygplatsdriften klimatneutral. Här finns många goda initiativ värda att ta vidare. BAG vill bidra till att även flygbolagen och flygplanen blir helt klimatneutrala. Genom att ha mindre flygbolag och mindre flygplan finns stora fördelar i detta avseende. Den samlade svenska flygnäringen har på regeringens initiativ, Fossilfritt Sverige, lämnat över sin ”Färdplan för flyget”. Den pekar ut branschens mål att allt inrikesflyg ska vara fossilfritt år 2030 och flyg som startar och landar i Sverige ska vara fossilfria år 2045.

Bromma Airport Group bedömer det möjligt att allt flyg från Bromma flygplats kan bli fossilfritt innan år 2030 och därmed sannolikt bli Sveriges första och möjligen då även den första helt fossilfria flygplatsen i världen. Vi utgår från att reduktionsplikten blir verklighet samt att det kommer igång en inhemsk biobränsle / grön vätgasproduktion i landet. Likaså ser vi med tillförsikt på den snabba utvecklingen som sker med elektrifiering av främst mindre flygplanstyper lämpade för regionalt flyg.

Elflyg lämpat för Bromma. Bromma flygplats är mycket väl lämpad att också bli det nationella navet för de första elflygplanen för reguljär trafik i Sverige. Det citynära läget, en kortare bana och den utpräglade inrikesprofilen gör flygplatsen till ett på alla sätt betydligt bättre alternativ för elflygplan än vad Arlanda flygplats någonsin skulle kunna vara.  

För ett övertagande av driften på Bromma flygplats krävs ett antal beslut från regeringen och från Stockholms Stad. Vi vill omgående inleda samtal med regeringen, Stockholms Stad och eventuella övriga intressenter om ett övertagande av driften av flygplatsen. 

”Ur ett samhällsperspektiv och ur ett hållbarhetsperspektiv har Bromma en unik ställning.”, säger Wilhelm Wohlfahrt, vd, ACR.

De tyngsta argumenten för en fortsatt drift av Bromma flygplats anser vi vara;

  • Bromma är en Sverigefråga – inte en Stockholmsfråga, flygplatsen är viktig för hela landets möjligheter till god och snabb tillgänglighet till och från huvudstaden och vidare till alla regioner i vårt avlånga land

  • Bromma är viktigt för samhällsnyttigt och samhällskritiskt flyg

  • Enligt Trafikverket är Bromma ett riksintresse

  • Brommas hantering av sjuk- och vårdtransporter riskerar att försvinna helt och bli mer tidskrävande

  • Bromma är bättre för elflyg än Arlanda

  • Bromma är bättre för inrikesflyg och kan klimat-omställa snabbare än Arlanda

  • Bromma kan drivas billigare, bättre och effektivare

  • Bromma är en citynära flygplats

  • Bromma kan i framtiden drivas fossilfritt

För mer information eller frågor, kontakta:

Wilhelm Wohlfahrt
Vd ACR och talesperson för Bromma Airport Group
070-824 65 40
E-post ww@acr-sweden.se