"A fresh look at the Single European Sky"

Ett intressant arbetsdokument från Europeiska kommissionen för en mer hållbar och kostnadseffektiv flygtrafikledning.

4.3.2.1 "New approach to the provision of CNS, AIS, ADS, MET and ATS"

Mycket relevanta förslag och visar vägen till nödvändiga effektiviseringar inom områdena.

Marknadsmässiga upphandlingar av CNS, AIS, ADS, MET och terminalflygtrafiktjänster har en stor potential att öka kostnadseffektiviteten och bör därför möjliggöras. Det är viktigt att säkerställa lika villkor och undvika diskriminering, korssubventionering och snedvridning av konkurrensen.

ACR har sedan 2010 vid flertalet tillfällen påpekat ovan brister i systemet, både till Transportstyrelsen, Konkurrensverket, EASA och till EU kommissionen.

Fortfarande idag tillåter majoriteten av medlemsstaterna sina statliga leverantörer av flygtrafiktjänster att konkurrera på andras marknader medan de själva stänger dörren för konkurrens hemmavid, dvs behåller en monopolställning. Som ett gott exempel, i Sverige får Luftfartsverket konkurrera om torntjänsterna på de icke statliga flygplatserna medan de har monopolställning på de statliga (Swedavias och Försvarsmaktens) flygplatser. Luftfartsverket tillåts även att göra affärer utanför nationens gränser.

Single European Sky: for a more sustainable and resilient air traffic management


Wilhelm Wohlfahrt